

Akár hadban áll az USA, akár az a ritka eset áll fenn, hogy pont nem játszik háborúsdit az aktuális elnök, a hollywoodi álomgyár rendre ontja magából a háborúellenes filmeket. Háború esetén a producerek is komoly offenzivát indítanak, ilyenkor jelentősen megnő a háborús témájú filmek száma. Pár évtizede még propaganda jelleggel készültek az ilyen filmek, az amerikai katona hős volt, az aktuális ellenség meg gonosz és kegyetlen. A vietnámi háború idején azonban a helyzet gyökeresen megváltozott. Hollywood időben észlelte, hogy szerencsésebb az emberek által meggyűlölt háborúskodás ellen fellépni. Megszülettek az olyan alkotások, mint a
M*A*S*H*, majd kicsit később a
Hair, az
Apokalipszis most, vagy a
Szarvasvadász, még később a
Szakasz, az
Acéllövedék vagy a
Háború áldozatai. Ezek egyaránt sikert arattak a kritikusok és a közönség körében is. A '90-es évek elején pont békeidőszak honolt, leszámítva persze a rövidke öbölháborút.

Ekkoriban a filmes szakmát se nagyon foglalkoztatta a háború, mint filmtéma. 1998-ban azonban
Steven Spielberg és
Terrence Malick jó érzékel vette elő a lassan már elfeledetté válló műfajt.
Az őrület határán és a
Ryan közlegény megmentése beindított valamit, ugyanis sorozatban kezdtek el özönleni a háborús filmek.
Néhol a látvány (
Pearl Harbor), néhol az akció (
A fegyverek szava), néhol maga a katona (
Tigrisek földjén), néhol pedig a humor (
Sivatagi cápák) került a túlsúlyba. Sőt egy jól sikerült sorozatot is összehoztak a témában (
Az elit alakulat). Vietnám senkit nem foglalkoztatott már, helyét átvette Afrika. Szinte évente jöttek ki a fekete kontinensen játszódó fegyveres konfliktusokról szóló filmek (
A Sólyom végveszélyben, A nap könnyei). Az utóbbi 5 évben pedig már maga a területtől és időtől független Háború és Harc került a középpontba. Azonban a mennyiség a színvonal rovására ment. Hollywood már képtelen volt felmutatni ebben a

műfajban valami újat, valami szokatlant. Az európai filmben, merthogy felénk is foglalkoztatja a filmeseket a téma, a háború csak statisztál, nem került a középpontba (
A zongorista, Hosszú jegyesség, A bukás, A kilencedik nap, Fegyverszünet karácsonyra, Felkavar a szél). Eközben számos amerikai rendező kezdte el összehozni az iraki háborúval foglalkozó filmjét. Az Oscar-díjas
Sam Mendes volt az első, akit a közönség és a kritikusok is pofán vágtak filmjének (
Bőrnyakúak) igen kedvezőtlen fogadtatásával. Ennél is nagyobbat szólt tavaly
Clint Eastwood A dicsőség zászlaja című, nagyszabású világháborús filmjének totális bukása. Az USA-ban a gyártási költségnek (90 millió dollár) csak a harmadát hozta vissza a film, sőt nemzetközi szinten is csak ugyanennyit sikerült hozzártenni. A
Home of the Brave címmű, gyakorlatilag senki által nem ismert filmet, szintén tavaly próbálták a mozikba erőltetni. Húzónevek is voltak bőven (
Samuel L. Jackson, Jessica Biel, Christina Ricci, 50 Cent), a bukás azonban akkora volt, hogy a film amerikai összbevétele 50 000 dollár alatt maradt. A forgalmazó az USA-n kívül meg inkább nem borzolta a kedélyket, pedig a filmet a legjobb betétdal kategóriában még Golden Globe-ra is jelölték.


Az idén azonban beütött a teljes krach. Gyakorlatilag havonta jöttek ki az iraki háborúval foglalkozó filmek, eközben szinte minden lehetséges sorozatba is belepaszíroztak egy háborús epizódot. A néző pedig megcsömörlött. Az
Angelina Jolie nevével fémjelzett
A Mighty Heart című, komoly várakozást kiváltó film, még az olyan jó rendezővel, mint
Michael Winterbottom sem volt képes sikert elérni. Ráadásul a filmet a kritikusok se zárták a szívükbe. A
Királyság-ban az akcióra helyeződött a hagsúly, de siker igazából ennél a műnél is elmaradt, a kritikai mindenképp, de itt nem is ez volt az elsődleges cél. A bukások sorába illeszkedik
Werner Herzog, Irak szempontjából kakukktojás műve, lévén filmje a
Rescue Dawn a vietnámi hadszintéren játszódik.A kritikusok ugyan szerették, de a közönség messzire elkerülte ezt is. Az
In the Valley of Elah-t 3 Oscar-díjas színész (
Tommy Lee Jones, Susan Sarandon, Charli
ze T
heron) és egy mostanában csúcson lévő iró-rendező (
Paul Haggis) próbált sikerre vinni, de a szintén iraki témát boncolgató filmet újfent a közönség teljes közönye temette maga alá. Ráadásul, ha hozzátesszük, hogy az idei díjátadók egyik legnagyobb reménységéről volt szó, akkor a bukás még fájóbb. Nálunk most került bemutatásra
Kiadatás címmel a
Rendition című film, melyben sztárból szintén nem volt hiány (Reese Witherspoon, Jake Gyllenhaal, Meryl Streep). Gondolnánk, hogy egy ilyen neveket felvonultató film óriási bukás lehet? Pedig az lett, az összbevétele a 10 millió dollárt sem érte el, pedig ennyit már a nyitó hétvégéjén össze kellett volna szednie. Kérdés lehet-e még ennél is nagyobb hasalást felmutatnia egy sztárokkal teli háborús filmnek? A válasz: igen lehet, sőt. A Gyávák és hősök az elmúlt hétvégén gyakorlatilag box office bukás rekordot döntött. Tom Cruise nevével fémjelzett film évtizedek óta nem nyitott ennyire borzalmasan, de Robert Redford rendezései
közül is ez a legsikertelenebb premier. Meryl Streep meg itt is aszisztált egyet a bukáshoz. Ráadásul az anyagi sikertelenség mellett egy jelentősebb kritikai bukfencet is sikerült összehozni. Ez a film is díjakra ácsingózó komoly aspiráns volt. Hamarosan pedig egy újabb iraki témájú film fog anyagilag elvérezni, bár Brian DePalma Redacted című filmje nem is a széles közönségnek készült, így a várhatóan szerényebb bevételek láttán a stúdióvezetők se nyakazzák le a rendezőt. Pláne, hogy Velencéből már elhozta ezen filmjéért az Arany Oroszlánt. Decemberben ismét a legnagyobbak próbálkoznak majd eladni egy háborús, illetve azt körüljáró sztorit. Julia Roberts, Tom Hanks, és a rendező legenda Mike Nichols a '80-as évekbeli afganisztáni válságát dolgozta fel a Charlie Wilson's War 
című

fimben. Sok reményt ne fűzzünk ehhez a filmhez sem.
Ezek után várhatóan a nagyobb, költségesebb iraki vagy egyéb háborús produkciók mögül szépen, halkan kihátrálnak a stúdiók.
De lehet-e őket hibáztatni, ha az amerikai népet a filmen bemutatott háború és körülményei a legkevésbé sem érdeklik?
Utolsó kommentek